מכון יסודות - יוזמות חברתיות

  • Full Screen
  • Wide Screen
  • Narrow Screen
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

קליניקת מומחים

consulting-smallבין תחומי ההתמחות של הקליניקה: ייעוץ משפחתי, ייעוץ זוגי, גישור בין הורים וילדים.

לחצו כאן לקבלת פרטים נוספים

ארגזי כלים

toolbox-smallלהורים, אנשי חינוך ובני נוער, מה לעשות, איך לעשות. מערכים, מידע, כלים...

לחצו כאן לצפייה בארגזי הכלים

הכשרות לאנשי חינוך

shituff-matach

ממשובי לקוחות: "רכשתי כלים והמרצה פתחה לי אופקים ליצירתיות ומחשבה אחרת".

לחצו כאן לפרטים נוספים

פעילות הורים ילדים

yair-parents-activity-monashבני נוער, בילויים ואלכוהול

הורים הם המפתח להצלחת ילדיהם וליכולתם להימנע משתייה לא מבוקרת של משקאות אלכוהוליים. מכון יסודות מקיים פעילות משותפת להורים וילדיהם, אשר מטרתה לגשר בין פערי הידע של ההורים, להגביר את הנוכחות והבקרה ההורית ולתת כלים בסיסיים לקיום דיאלוג פתוח בנושא.

חלק ראשון (כשעה וחצי) הרצאת הורים שכבתית ובמקביל סדנאות כיתתיות לתלמידים

הרצאת הורים

רקע: שימוש לרעה באלכוהול בקרב בני נוער מהווה תופעה שהולכת וגוברת בשנים האחרונות. יותר ויותר נערים חווים אפיזודות של שתייה מופרזת עד כדי שכרות, כאשר גיל תחילת השימוש יורד בהתמדה ומספר הנערים והנערות השותפים לתופעה זו הולך וגדל.

סכנת השתייה לטווח הארוך היא סכנת ההתמכרות. עם זאת, לשימוש לרעה באלכוהול קיימות גם סכנות בטווח הקצר. סכנות אלו כוללות: תאונות דרכים, אלימות, הטרדה מינית ואונס, פציעות ואף מוות. סכנות אלו רלוונטיות יותר למפגש עם בני הנוער ולעבודת המניעה בשטח.

המפגש עם ההורים מתמקד בשלושה תחומי עניין:

1. מתן מידע בסיסי בנושא אלכוהול וסכנות השתייה הכרוכות בשימוש לרעה בו.

2. מאפייני גיל ההתבגרות- הקשר בינם לבין שתיית משקאות אלכוהוליים.

3. סמכות הורית ותקשורת הורה-ילד.

סדנאות לתלמידים:

במהלך הסדנאות לבני נוער, מועבר מידע על הסיבות לשתיית משקאות אלכוהוליים, על דפוסי-שתייה שונים, על הסכנות הכרוכות בשתייה לא מבוקרת, כיצד ניתן להימנע מסכנות אלו והבנת תהליך ההתמכרות.

הסדנה מלווה בהצגת סרטים, אשר עוסקים בסכנות השתייה לטווח הקצר.

חלק שני: הורים ותלמידים יחד (שעה וחצי)

מטרת הפעילות: יצירת ופיתוח דיאלוג בין ההורים לילדיהם לגבי מצבי סיכון.

הפעילות מתקיימת לאחר הרצאת מידע להורים, במטרה ליצור תקשורת בין ההורים לילדיהם בכל הקשור לשתיית משקאות אלכוהוליים. המפגש חושף את הפערים הקיימים בידע בין ההורים לילדיהם באשר לדפוסי השתייה של בני-הנוער ומחזק את הצורך בתקשורת בין-אישית. הפעילות מועברת בטכניקת "אקווריום", במטרה לאפשר מסגרות התייחסות של ההורים כקבוצה נפרדת מהתלמידים.

להזמנת השירות...

 סמי בילוי

חלק ראשון – ההורים בהרצאה והתלמידים בסדנאות כיתתיות (שעה וחצי):

הרצאה לכלל ההורים: "סמי בילוי – מה בעצם הבעיה ואיך מדברים על זה עם הילדים"

סמי הבילוי למיניהם הופכים יותר ויותר זמינים ושכיחים בשימוש, בקרב בני נוער אבל גם בקרב בוגרים ומבוגרים. במקביל מתקיים דיון ציבורי מתמשך על הלגליזציה של המריחואנה והשימושים הרפואיים בה.

מטרת ההרצאה לתת מידע על סמי הבילוי בהם משתמשים בני נוער, שכיחות התופעה, ההשלכות ארוכות וקצרות הטווח ובעיקר לתת כלים לדיאלוג עם הילדים בנושא לאור המציאות המורכבת סביבם.

סדנת תלמידים: מניעת שימוש בסמים: "לא בראש שלי"

מטרות הפעילות: הבנת הסכנות הקיימות בחומרים פסיכואקטיביים, הבנת הסיבות לשימוש וחיזוק האחריות האישית למניעת השימוש.

תוכן הפעילות: ניתן מידע על הסמים הנפוצים ביותר בקרב בני נוער (מריחואנה, נדיפים, סמי פיצוציות, אקסטזי וטריפים), ההשפעות של כל אחד מהם והסכנות הטמונות בהם. בנוסף, נערך דיון בשאלות של קבלת החלטות, קבלת עזרה והגשת עזרה לחבר בהקשר זה.

חלק שני - פעילות משותפת הורים תלמידים: מעגל הורים- בני-נוער (שעה וחצי):

מטרת הפעילות: יצירה ופיתוח דיאלוג בין ההורים לילדיהם לגבי תרבות הבילוי ומצבי סיכון בגיל הנעורים.

הפעילות מבוססת על עידוד תקשורת בין ההורים לילדיהם בכל הקשור לתרבות הבילוי ומצבי סיכון. המפגש חושף את הפערים הקיימים בידע, בין ההורים לילדיהם, ומחזק את הצורך בתקשורת בין-אישית. הפעילות מועברת באמצעות טכניקת "קבוצות דילמה", המעלה סוגיות שקשורות לשימוש בסמים בקרב בני נוער. ההורים והילדים דנים בדילמות המועלות ובדרכים יעילות להתמודדות. 

להזמנת השירות...

פעילות הורים וילדים פעילות הורים וילדים "ברשת" האינטרנט והסלולרי

מיועד לשכבות ז'- ט'

רקע: האינטרנט משמש היום, כמעט בכל משרד ובכל בית, ככלי בסיסי הנותן מענים שונים. ילדינו, כבר מגיל צעיר מתחילים להשתמש במחשב ובאינטרנט, בבית ובבית הספר, לצרכי משחק, לימוד, מקור מידע, אמצעי ליצירת תקשורת וכמרחב חברתי.

יתרונותיו של הכלי ברורים ואין ספק שהוא חלק משגרת החיים בחברה המערבית של שנות האלפיים.

יחד עם זאת, חשוב להבין כי האינטרנט הינו מרחב ציבורי, בו ילדים בונים מתרגלים ומקיימים חיי חברה, נחשפים לתכנים שונים מכל העולם ובכל הנושאים ומתקשרים עם אנשים שונים.

אופ ההתנהלות כמו גם התכנים משפיעים על התפתחותם האישית, רגשית קוגניטיבית וחברתית של הילדים.

חשוב שהם ואנחנו, כהורים, נבין את אופני השימוש באינטרנט ובסלולרי ומשמעותם.

חשוב שאנחנו, כמבוגרים אחראיים נכיר את עולם האינטרנט והסלולרי, נדע לתמוך , לחנך ולהנחות את ילדנו בשימוש בו, ונהווה כתובת אליה הם יכולים לפנות, בעת הצורך.

חלק ראשון ההורים בהרצאה והתלמידים בסדנאות כיתתיות

נקודות מרכזיות בהן עוסקת ההרצאה להורים:

  • דפוסי שימוש באינטרנט של בני נוער- רשתות חברתיות, אפליקציות שיתוף ועוד
  • האינטרנט כעולם ציבורי חברתי בחיי בני הנוער
  • טשטוש גבולות בין האינטרנט למציאות החיצונית ובין עולם המבוגרים לעולם הנוער.
  • כיצד הסלולרי שינה את כללי המשחק
  • השפעת האינטרנט והרשתות החברתיות על תפיסות העצמי, התפתחות אישית/קוגניטיבית/חברתית ועוד.
  • "פגיעה דור 5: הפצה והעברה של חומרים פוגעניים דרך הטכנולוגיות החדשות "
  • זיהוי מוקדם של שימוש בעייתי או מסוכן
  • התמודדות עם חשיפה לתכנים לא מתאימים
  • יצירת בקרה הורית והכוונה לשימוש נכון ובטוח
  • השפעת האינטרנט והסלולרי על יחסי הורים ילדים/מתבגרים
  • מסוגלות טכנולוגית לעומת מסוגלות נפשית
  • גבולות בשימוש , אחריות אישית ושמירה על הילדים
  • תקשורת הורים וילדים- פרטיות, שיתוף, הכרה, מעורבות ובקרה, חינוך, עזרה במצוקה, פלטפורמת תקשורת ועוד

סדנאות כיתתיות לתלמידים: "הגבולות שלי ברשת"

מטרת הפעילות לחזק ערכים של כבוד במרחב האינטרנטי ולהגביר את המודעות לסוגיות הקשורות בביטחונם האישי של המשתתפים. הפעילות מועברת באמצעות עבודה על שלושה אספקטים של סוגיות חברתיות:

1. צילום והפצה: המעשה וההפצה כשתי סוגיות, מה משדרים החומרים שאנו מעלים, האם אנו שולטים בשימושים שייעשו בהם, עד מתי החומרים האלה יכולים לרדוף אותנו.

2. פיתוי ושקר – הכרויות: זרים מבוגרים, בני גילנו, "אני יכול להיות מי שאני רוצה" פרופיל לא אמיתי ואיך עוברים ממנו לקשר במציאות,

3. הצקות ופגיעות ברשת – אחריות על מה שאני עושה, רגע חושבים לפני שמגיבים, אחריות הצופים מן הצד. יובאו מקרי אמת דרכם נעבד את הסוגיות.

חלק שני –הורים וילדים יחד במסגרת כיתתית

יצירת ופיתוח דיאלוג בין הורים וילדיהם לגבי שימוש באינטרנט. המפגש חושף בין היתר את הפערים הקיימים בין הורים לילדיהם בידע ובתפיסות השימוש באינטרנט וכן את האופן בו הילדים רוצים וצריכים את נוכחות ההורים.

הפעילות מועברת באמצעות מעגלי שיח ועבודה בקבוצות קטנות על דילמות בהן מוצגים מצבים בעייתיים.

לאחר מכן יתקיים דיון במליאה כיתתית.

משך הפעילות: 3 שעות.

הרצאה להורים: דר' אביטל גרשפלד-ליטוין 

להזמנת השירות...

פעילות הורים וילדים "ברשת" האינטרנט והסלולרי – שכבות ה +ו

רקע: האינטרנט משמש היום, כמעט בכל משרד ובכל בית, ככלי בסיסי הנותן מענים שונים. ילדינו, כבר מגיל צעיר מתחילים להשתמש במחשב ובאינטרנט, בבית ובבית הספר, לצרכי משחק, לימוד, מקור מידע, אמצעי ליצירת תקשורת וכמרחב חברתי.

יתרונותיו של הכלי ברורים ואין ספק שהוא חלק משגרת החיים בחברה המערבית של שנות האלפיים.

יחד עם זאת, חשוב להבין כי האינטרנט הינו מרחב ציבורי, בו ילדים בונים מתרגלים ומקיימים חיי חברה, נחשפים לתכנים שונים מכל העולם ובכל הנושאים ומתקשרים עם אנשים שונים.

אופ ההתנהלות כמו גם התכנים משפיעים על התפתחותם האישית, רגשית קוגניטיבית וחברתית של הילדים.

חשוב שהם ואנחנו, כהורים, נבין את אופני השימוש באינטרנט ובסלולרי ומשמעותם.

חשוב שאנחנו, כמבוגרים אחראיים נכיר את עולם האינטרנט והסלולרי, נדע לתמוך , לחנך ולהנחות את ילדנו בשימוש בו, ונהווה כתובת אליה הם יכולים לפנות, בעת הצורך.

חלק ראשון הורים בלבד, כל הורי השכבה:

הרצאה לכלל ההורים. נקודות מרכזיות בהן עוסקת ההרצאה:

  • דפוסי שימוש באינטרנט של בני נוער- רשתות חברתיות, אפליקציות שיתוף, אתרים ועוד
  • האינטרנט כעולם ציבורי חברתי בחיי בני הנוער
  • טשטוש גבולות בין האינטרנט למציאות החיצונית ובין עולם המבוגרים לעולם הנוער.
  • כיצד הסלולרי שינה את כללי המשחק
  • השפעת האינטרנט והרשתות החברתיות על תפיסות העצמי, התפתחות אישית/קוגניטיבית/חברתית ועוד.
  • "פגיעה דור 5: הפצה והעברה של חומרים פוגעניים דרך הטכנולוגיות החדשות "
  • זיהוי מוקדם של שימוש בעייתי או מסוכן
  • התמודדות עם חשיפה לתכנים לא מתאימים
  • יצירת בקרה הורית והכוונה לשימוש נכון ובטוח
  • השפעת האינטרנט והסלולרי על יחסי הורים ילדים/מתבגרים
  • מסוגלות טכנולוגית לעומת מסוגלות נפשית
  • גבולות בשימוש , אחריות אישית ושמירה על הילדים
  • תקשורת הורים וילדים- פרטיות, שיתוף, הכרה, חינוך, מעורבות ובקרה, עזרה במצוקה, פלטפורמת תקשורת ועוד

חלק שני - פעילות משותפת להורים ולילדיהם - "לגלוש יחד" (שעה וחצי)

יצירת ופיתוח דיאלוג בין הורים וילדיהם לגבי שימוש באינטרנט. המפגש חושף בין היתר את הפערים הקיימים בין הורים לילדיהם בידע ובתפיסות השימוש באינטרנט וכן את האופן בו הילדים רוצים וצריכים את נוכחות ההורים.

הפעילות מועברת באמצעות מעגלי שיח ועבודה בקבוצות קטנות על דילמות בהן מוצגים מצבים בעייתיים.

לאחר מכן יתקיים דיון במליאה כיתתית.

משך הרצאת ההורים 90 דקות.

משך המפגש המשותף 90 דקות. המפגש נערך במסגרת כיתתית.

הפעילות מתקיימת בימי ששי בבוקר.

להזמנת השירות...

הורים, ילדים והתבגרות - שכבות ו' - ז'

רקע: המעבר מבית הספר יסודי לחטיבת ביניים ויחד עימו, השינויים ההתפתחותיים שמאפיינים שלב זה בחייהם של בני נוער, מצריכים תקשורת הורים-ילדים המבוססת על צורכי התנתקות והתבדלות של הנער/ה. לעיתים, מתקשים הורים להתמודד עם השינויים החברתיים והפסיכולוגיים הקשורים להתפתחות ילדם, והדבר בא לידי ביטוי גם בדפוסי התקשורת ביניהם.

מטרת הפעילות: לשפר את התקשורת הפתוחה בין ההורים לילדיהם ולאפשר התמודדות יעילה עם תהליכי המעבר מילדות לגיל הנעורים והמעבר מבית ספר יסודי לחטיבת ביניים.

חלק ראשון: ההורים בהרצאה ובמקביל, הילדים בסדנאות כיתתיות:

הרצאת הורים: מצבי סיכון בגיל הנעורים ותקשורת הורים מתבגרים

ההרצאה עוסקת בתהליכים הפיזיולוגיים והפסיכולוגיים, שמשפיעים על המעבר מילדות לגיל הנעורים, לצד שימת דגש על התהליכים החברתיים ומצבי סיכון שעלולים לאפיין שלב זה.

בנוסף, במהלך ההרצאה מועבר מידע על משמעות השינויים אלו ביחסי הורים-מתבגרים, על הדרכים לשימור הסמכות ההורית בגיל הנעורים ועל הדרכים לשיפור התקשורת בין הורים לילדיהם.

kvutsot-nisuyתכנים מרכזיים:

• שינויים פיזיולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים

• מצבי סיכון בגיל הנעורים

• אפשור, הדרכה הורית וחיזוקים חיוביים

• דפוסי סמכות הורית

• תקשורת הורים-מתבגרים


סדנה לתלמידים: מילדות לנעורים

מטרת הפעילות:

להפחית חרדות ופחדים הקשורים לגיל ההתבגרות המוקדם על-ידי מתן מידע לגבי השינויים הפיזיולוגיים, הפסיכולוגיים והחברתיים שעוברים בני נוער, תוך התייחסות לשני המינים.

תכני הפעילות:

במהלך הסדנה מועבר מידע על השינויים הפיזיולוגיים במעבר מילדות לבגרות, תוך מתן מקום לשונות הקיימת בתהליכים אלה אצל כל אחד מהתלמידים.

בנוסף, נבחנות ציפיות ועמדות של בני-הנוער ביחס לשלב התפתחותי זה ומוגדרות המיומנויות הנדרשות בתהליך המעבר מילדות לבגרות: הגברת האחריות האישית ויכולת ההתמודדות עם לחצים חברתיים, הגדרת מצבי סיכון והבנה שמדובר בתהליך ולא במהפכה.

חלק שני: מעגלי הורים וילדים

חלק זה של הפעילות עוסק ביצירת ובפיתוח דיאלוג בין ההורים לילדיהם, בכל הקשור לתרבות הבילוי וליחסי הורים-מתבגרים. כמו כן, מתקיים דיון בדרכים ליצירת תקשורת יעילה בין ההורה לילדו. המפגש חושף את הפערים הקיימים בידע, בין ההורים לילדיהם ומחזק את הצורך בתקשורת בין-אישית. פעילות זו מועברת בטכניקת "אקווריום" במטרה לאפשר מסגרות התייחסות של ההורים כקבוצה נפרדת מהתלמידים.

להזמנת השירות...


אתה כאן: שירותים פעילות הורים ילדים